Wolkberg Wilderness Area ligt in Zuid-Afrika . Het ligt ongeveer 14 km ten zuidoosten van Haenertsburg en 60 km ten oosten van Polokwane . De 2127 m hoge Wolkberg (Engelse Wolkenberg ) en de omliggende 22.000 ha werden in 1977 uitgeroepen tot Wildernisgebied. Het kantoor, de parkeerplaats en de camping bevinden zich bij het bosstation Klipdraai. Het park wordt doorkruist door de rivier de Mohlapitse.

• +27 72779 1676 (mobiel nummer van de man die de wildernis beheert)
  • +27 15 276 1303 (vast nummer naar het kantoor in Wolkberg – meestal neemt niemand op, dus probeer het mobiel)

Landschap

De Zuid-Afrikaanse regering print 1: 50000 kaarten en 1: 10000 z / w luchtfoto’s van het gebied. Neem contact op met de Chief Directorate Surveys and Maps (CDSM) [1] op +27 21 658-4301 / +27 21 689 1351 / +27 21 686 9884 (Wikipedia adviseerde hier niet het e-mailadres van CDSM in te voeren, maar bestellingen worden per e-mail geplaatst) De telefoonnummers zijn van de CDSM-website, die er onder constructie uitziet). De 1: 50000-kaart voor Wolkberg heeft nummer 2430AA Serala .

Naar Klipdraai

Om bij Klipdraai te komen (waar de camping, het personeelsverblijf en het kantoor zich bevinden), volgt u vanuit Polokwane de R71 richting Tzaneen voor ongeveer 40 km (deze weg is geasfalteerd). Ongeveer 2 km na de Moira-kerk is er een bord naar links voor Wolkberg (23 ° 50’34.97 ″ S, 29 ° 48’45.79 ″ E). De weg is niet geasfalteerd. Volg deze weg nog 40 km om bij de ingang te komen. Onderweg zijn er borden naar het Serala State Forest (mogelijk de oude naam van het wildernisgebied). Ongeveer 300 meter voor het kantoor splitst de weg zich. Neem de linkervork. Bij de splitsing staat een oud bord met de woorden Serala State Forest.

De 40 km onverharde weg kan worden afgelegd in een 4x2wd-voertuig (normale personenauto).

Zuidoostelijke ingang

Vertrekkend van de Orrie Baragwanath Pass op 24 ° 06’21.91 ″ S 30 ° 07’13.77 leads E, leidt een 4wd jeepspoor vanuit de zuidoostelijke hoek van het park, in westelijke richting langs de rivier de Mohlapitse ongeveer 12 km voordat het noordwaarts gaat voor ongeveer 13 km naar het kantoor in Klipdraai. Het oost-west gedeelte van het pad steekt meerdere keren de rivier over. Veel van de drifts en kleine bruggen zijn weggespoeld maar kunnen worden onderhandeld in een goed 4wd-voertuig. Het noordelijke deel tot Klipdraai is steil en doorkruist kleinere beekjes.

Van Haenertsburg

Er zou een weg van Haenertsburg naar het park kunnen zijn. Vanaf Google Earth: verlaat de R528 op 23 ° 58’54.11 ″ Z 29 ° 59’16.48 ″ E (de auteur is nog nooit op deze weg geweest). Volg de onverharde weg tot 24 ° 00’58.18 ″ S 30 ° 01’43.40 ″ E (waar een groep verlaten gebouwen staat). Hier splitst de weg zich. Oost, de weg leidt naar de Mountain Club Hut op 24 ° 00′09.05 ″ Z 30 ° 03’52.29 ″ E (4wd vereist, weg is vrij steil). In zuidwestelijke richting gaat de weg naar het kantoor in Klipdraai (weg kruist de Mohlapitse rivier).

Doen

Mohlapitse River

De Mohlapitse-rivier komt de noordwestelijke hoek van het park binnen, stroomt ongeveer 10 km naar het zuiden en draait vervolgens ongeveer 12 km naar het oosten.

Wandelpaden

Wandelen is overal in de wildernis toegestaan. Er zijn enkele jeepsporen en paden. Rond de Serala-piek zijn er nogal wat paden. Het gebied ten zuiden van het Wonderwoud wordt minder bezocht. De struik heeft de neiging nogal dicht te zijn, wat het moeilijk maakt om de plateaus te bereiken, dus hieronder zijn enkele ruwe aanwijzingen van paden die gemakkelijk te volgen zijn. De coördinaten zijn afkomstig van Google Earth.

Zuid-Oost-West Jeep Track

Jeep-track langs het zuidelijke deel van de rivier. De baan loopt parallel met de rivier in oost-west richting.

Pad naar Southern Plateau

Bij 24 ° 05’41.07 ″ S 30 ° 04’00.72 ″ E, leidt een vallei vanaf het jeepspoor naar het zuidelijke plateau. In het midden van de vallei stroomt een beekje. De beek mondt uit in de Mohlapitse-rivier.

Een goede plek om de vallei in te gaan (om de dichte struik te vermijden) is het punt waar de stroom de jeepbaan ontmoet. In de buurt van het jeepspoor wordt de beek breder en is het moeilijk om een ​​exacte locatie aan te wijzen. Het gebied waar de beek de jeepbaan kruist, is modderig. Men moet proberen de vallei aan de oostkant binnen te gaan (van de vallei-opening bij de jeepbaan, net voor de beek).

Het pad blijft de eerste 500 m dicht bij de beek. In eerste instantie gaat het pad omhoog aan de westkant, steekt dan oostwaarts en steekt uiteindelijk weer westwaarts naar een open plek. De open plek biedt voldoende kampeerruimte. Dit is ook het laatste punt voor het plateau om water te halen. Vanaf hier volgt het pad ongeveer 1,1 km de droge rivierbedding van de beek. Op dit punt verlaat het pad de stroom aan de westkant en beweegt het een grasachtige helling in noordwestelijke richting naar de top van het plateau. De helling is bedekt met lang gras en bomen, maar er is geen dikke struik.

Bij het jeepspoor bevat de beek water, maar na ongeveer een halve kilometer is de beek droog. De dichtstbijzijnde beek bevindt zich op het plateau (ongeveer 4 km).

Klipdraai naar waterval op Ceylon

Twee watervallen op ongeveer 24 ° 03’54.10 ″ S 30 ° 01’36.75 ″ E.

Veel ruimte om te kamperen aan de rivier.

Jeep track die leidt van Klipdraai naar waterval.

Pad naar het noorden van waterval langs de rivier.

Vaag pad dat leidt naar de Ceylon-ruggen op 24 ° 03’37.46 ″ S 30 ° 02’06.29 ″ E. In oostelijke richting langs de ruggen loopt u naar het zuidelijke plateau.

Waterval in Ceylon naar Y

Y is gelegen op 24 ° 04’08.89 ″ S 30 ° 02’49.58 ″ E, aan de westelijke rand van het zuidelijke plateau.

Van de waterval tot Y volgt men de rivier. Frequente rivierovergangen. Er is een vaag pad zichtbaar.

Bij Y stroomt een beekje uit het noorden in de rivier de Mohlapitse.

Y naar Southern Plateau

Vanuit Y is het mogelijk om de top van het zuidelijke plateau te bereiken (op ongeveer 24 ° 04’09.28 ″ S 30 ° 03’02.64 ″ E). Een wandeling langs de bergkammen leidt naar het zuidelijke plateau. In dit gedeelte wordt een mogelijke weg naar de top van de richels uitgelegd. Dit is niet het enige pad omhoog, het is niet per se het beste en het is niet het veiligste.

Als je vanaf de waterval naar Y loopt, zie je de top van de zuidelijke richels. Streef naar ongeveer 24 ° 04’09.28 ″ S 30 ° 03’02.64 ″ E. Eenmaal bij Y is het in theorie mogelijk om een ​​direct pad naar de top te verslaan. Door de dikke struik is dit behoorlijk vermoeiend. U kunt ook 100 tot 200 meter noordwaarts de kleine stroom oplopen. Dit omvat boulderhoppen en het ontwijken van takken en wijnstokken. Ga dan direct de berghelling op in oostelijke richting tot net onder de kliffen. Aanvankelijk is de struik dik. Iets verder omhoog zijn de hellingen steil maar bedekt met gras en bomen. Eenmaal bij de kliffen ga je naar het zuiden langs de kliffen (het pad naar het zuiden langs de kliffen is steil en de grond is verloren) totdat een opening naar de top van de richels leidt.

Er is 1,5 km geen water van de kleine beek tot de beek die langs de top van het zuidelijke plateau stroomt.

Y naar Corner

Ik weet niet zeker of het mogelijk is om van Y naar Corner te lopen. Misschien veel gewandeld in de rivier. In de zomer kan de rivier te diep zijn.

Klipdraai naar Corner

Hoek op 24 ° 05’26.74 ″ S 30 ° 02’42.10 ″ E.

Voldoende kampeerruimte.

Jeep track van Klipdraai naar hoek.

Jeepbaan van hoek tot zuidoostelijke ingang van park.

Klipdraai naar X bewerken ]

De snelste weg van Klipdraai naar de rivier.

X bevindt zich op 24 ° 02’21.45 ″ S 30 ° 01’52.10 ″ E.

Van X gemakkelijk te volgen pad naar berghut.

Van X naar makkelijk te volgen pad naar Wonderwoud.

Slapen

Accommodatie

Klipdraai heeft geen accommodatie.

Camping

• Camping
  • Toiletten + douches (in theorie met warm water)
  • Voetbalveld
  • Wandelen (wandelen ‘s nachts)
  • 4wd trail (niet zeker of dit is toegestaan)