Op de overgang van jaren van dictatuur, verwaarlozing en economische stagnatie naar democratie en ontwikkeling, lijden de Filippijnen onder misdaad, corruptie en voortdurende opstanden. Hoewel buitenlandse regeringen en de media de dreigingen overdrijven, is het land over het algemeen vreedzaam, behalve in sommige regio’s met opstanden op laag niveau. De misdaadniveaus in de grote steden zijn relatief vergelijkbaar met die in Amerikaanse steden.

Het land heeft een van de landen met de meeste doden door natuurrampen die de mensheid kent: aardbevingen, tropische cyclonen (tyfoons), overstromingen en tropische ziekten.

De Filippijnen hebben een vrij laag inkomen: ongeschoolde banen betalen over het algemeen US $ 100-200 per maand en zelfs veel goede banen zijn minder dan $ 500. Min of meer alle reizigers zullen naar lokale maatstaven als rijk worden ervaren. Dit maakt je een belangrijk doelwit voor dieven, oplichters, prostituees en corrupte ambtenaren. Maak het niet erger door een Rolex, een iPhone en een Nikon weer te geven of door een stapel biljetten van ₱ 1000 op te halen wanneer u een restaurantrekening betaalt.

Politie

Politie

Politie-auto in Manilla

De Filippijnse nationale politie (PNP) is verantwoordelijk voor de wetshandhaving van het land en hun officieren zijn meestal te herkennen aan hun donkerblauwe uniformen. Sommige officieren dragen een lichtblauw overhemd met kraag (met PNP-insignes op de borst) of een T-shirt (met PULIS achterop gedrukt), dit omvat ook degenen die op toeristische locaties zijn gestationeerd en kleinere Police Community Precincts (PCP’s). De verkeerspolitie-afdeling van PNP, de Highway Patrol Group (HPG), die op nationale snelwegen en landelijke controleposten patrouilleert, draagt ​​hetzelfde uniform als de meeste officieren, maar draagt ​​mogelijk een reflecterend vest. Politievoertuigen zijn over het algemeen wit, met veel variaties per lokale afdeling, maar de meeste zouden het woord PULIS of PULISYA vooraan moeten hebben, en een witte nummerplaat met rode tekst.

Alle politieagenten hebben landelijke bevoegdheden. Velen kunnen Engels spreken, maar als men de provincie binnengaat, kan Engelse taalvaardigheid vreselijk zijn. Velen zijn gemakkelijk benaderbaar, maar sommige worden niet goed betaald omdat ze om smeergeld kunnen vragen.

Verkeerspolitie

Verkeersagent in San Fernando, Pampanga

Naast de PNP Highway Patrol Group hebben veel steden en gemeenten hun eigen verkeerspolitie, die de nationale verkeersregels en lokale verkeerswetten verder handhaaft. Verkeerspolitie worden over het algemeen verkeershandhavers of verkeersmedewerkers genoemd . Uniformen verschillen per gemeente, maar velen dragen een pet en broek met reflecterende stroken en sommigen dragen een vest voor extra zichtbaarheid. Velen van hen hebben een negatieve reputatie op het gebied van omkoping, maar dit verandert.

Terwijl de samenstellende steden hun eigen verkeerspolitie hebben, heeft Metro Manila een regio-brede verkeerswetshandhavingsinstantie, de Metropolitan Manila Development Authority (MMDA), die agenten heeft die de grote verkeersaders patrouilleren. MMDA-agenten dragen een felblauw uniform en zijn meestal beleefd en opgeleid. De meesten vervullen nu een rol bij het beheersen van het verkeer op grote kruispunten en verkeersknelpunten, en slechts een paar schrijven kaartjes voor overtredingen van de verkeersregels. Daarnaast handhaven ze ook regionale verordeningen tegen roken, spugen, plassen in het openbaar, zwerfafval en jaywalking.

Barangay tanod

Naast de politie hebben barangays ook tanod- of dorpswachters , die verantwoordelijk zijn voor de wijkpolitie. De meeste zijn ongewapend, maar sommige zijn gewapend met een bolo , een soort machete. Er is geen standaard uniform, maar velen dragen een hemd met een vest, meestal een met de barangay-naam erop. Tanod , vooral degenen die in buitenposten langs de weg zijn gestationeerd, zijn behulpzaam en benaderbaar en kunnen aanwijzingen geven voor het geval u verdwaalt.

Particuliere bewakers

Een typische privébeveiliger die een voertuig helpt een parkeerplaats te verlaten.

Particuliere bewakers komen vaak voor in de meeste instellingen, met name winkelcentra, banken, transportterminals en regeringskantoren, en ze zullen meestal gekleed zijn in een wit of marineblauw shirt en een zwarte broek. De vrouwelijke beveiliging heeft misschien hetzelfde uniform als de mannen, maar sommigen dragen een zwarte kokerrok en een slang. Sommige bewakers hebben mogelijk een zwarte pet met badge. De meesten van hen zijn vriendelijk en benaderbaar, maar sommige zijn slecht opgeleid, corrupt en hebben geen slaap (velen van hen werken op kerkhoven om bedrijven om middernacht te beschermen tegen diefstal).

Misdrijf

Misdaad, samen met straffeloosheid en corruptie binnen de politie, is toegenomen sinds de terugkeer naar democratie, en hoewel het percentage naar westerse maatstaven relatief hoog is, vinden ze vooral plaats in drukke of ruige gebieden van grote steden. De meest voorkomende misdaden die worden gemeld, zijn zakkenrollers, het roven van tassen en overvallen, waarbij meestal degenen worden betrokken die waardevolle spullen bij zich hebben, zoals contant geld, designertassen en persoonlijke gadgets. Pas op voor de budol-budoloplichting, waarbij slachtoffers worden gehypnotiseerd om aan de eisen van de overvallers te voldoen; het is gebruikelijk in Manilla, maar buitenlanders zijn zelden het doelwit. Betrokken zijn bij een misdaad zal u ook kennis laten maken met het omslachtige systeem van Filipijnse schadevergoeding, waar steekpenningen nodig zijn om een ​​zaak in te dienen, maar die langzaam verdwijnen onder anticorruptiecampagnes. Vrouwen moeten in groepen reizen en ‘s nachts niet alleen reizen.

Smash-and-grab-diefstal op geparkeerde auto’s (de basag-kotse modus operandi) is gebruikelijk, zelfs op een beveiligde parkeerplaats, dus laat niets waardevols achter in de auto, vooral niet in het dashboard.

Afleidingsdiefstal is ongebruikelijk, maar ze gebeuren; In dergelijke gevallen gaat het vaak om het laten vallen van een munt ( laglag-barya ) of het opzettelijk plakken van een stuk gebruikte kauwgom aan een busstoel , die beide het slachtoffer desoriënteren terwijl een handlanger de eigendommen van het slachtoffer steelt. In restaurants is een veel voorkomende zwendel het oplopen van gemorste dranken.

Het stelen van tassen door motorrijders (vooral die in tandem rijden) is gebruikelijk. Soms trekken ze de tas een paar meter met de persoon mee. Wees voorzichtig bij het dragen van dure tassen, aangezien dit de aandacht van de rovers kan trekken. Vermijd het dragen van sieraden, vooral oorbellen of ringen, wanneer u naar drukke gebieden gaat.

Vermijd gevechten of confrontaties met de lokale bevolking . Filippino’s zijn over het algemeen kleiner dan westerlingen, maar het is een absoluut probleem om in de minderheid te zijn door een groep van drie of zelfs een menigte. Ondanks dat de politie over het algemeen in het Engels kan communiceren, zal ze niet namens een buitenlander tussenkomen in een woordenwisseling met de lokale bevolking. Ruzie krijgen met de lokale bevolking is een veel voorkomende reden voor buitenlanders om uit de Filippijnen te worden uitgewezen. Vermijd ook het verheffen van uw stem , die voor woede kan worden opgevat en zelfs de ander gewelddadig kan maken; enkele eenvoudige argumenten eindigden met moord omdat ze ervoor zorgden dat de persoon zijn gezicht verloor en moorddadige woede veroorzaakte ( pagdidilim ng paningin). Dronken inwoners kunnen gewelddadig worden en amok maken, en bargevechten zijn niet ongebruikelijk, vooral met Oost-Aziaten. Filippino’s zijn over het algemeen vredelievende mensen; hiya tonen (gezicht redden, letterlijk “schaamte”) is beter dan in de problemen komen.

De sindikato (syndicaten van georganiseerde misdaad) zijn een goed onderwerp voor films of televisiedrama’s, maar ondanks het feit dat ze door het publiek worden gevreesd, richten ze zich niet op gewone mensen en hoeven toeristen zich daar geen zorgen over te maken. Sommige Chinese triade-groepen zijn ook aanwezig in de Filippijnen, die zich voornamelijk concentreren op illegale drugs, mensenhandel en illegaal gokken.

Reizen over de weg

Verkeersopstopping in Manilla

Zie ook: Rijden in de Filipijnen

Jaarlijks sterven meer dan 11.000 mensen aan verkeersongevallen op de Filippijnen en bij veel ongevallen zijn motorfietsen en driewielers betrokken, vooral op landelijke snelwegen. Roekeloos rijden, slecht wegenonderhoud, lakse verkeershandhaving, een mix van gloednieuwe en vervallen voertuigen op straat, administratieve rompslomp en corruptie bij het vergunnings- en registratieproces, en gebrek aan rijopleiding leiden allemaal bij tot de gevaarlijke rijomgeving. Het oversteken van de straat is riskant omdat voetgangersoversteekplaatsen zelden worden gevolgd. ‘S Nachts rijden is gevaarlijker omdat borden, markeringen, afbakeningen of lichten ontbreken en sommige chauffeurs hun koplampen niet laten zakken. Terwijl de regering heeft geprobeerd de situatie te verbeteren door het licentieproces te stroomlijnen, borden en camerabewaking te installeren in hotspots voor ongevallen, willekeurige controleposten langs landelijke snelwegen te plaatsen en door snelheidswapens in te voeren bij de politie om manische snelheidsovertreders te vangen ( kaskasero), dat zullen we later zien. Autorijden is een gevaarlijke ervaring voor buitenlanders, maar velen reizen zonder incidenten. Het huren van een auto met chauffeur wordt aanbevolen, maar is niet noodzakelijk.

Veiligheid op langeafstandsbussen is twijfelachtig. Denk twee keer na voordat u met provinciale bussen gaat rijden, aangezien sommige operators slechte veiligheidsrecords hebben, met vervallen voertuigen, slecht opgeleide chauffeurs en hoge ongevallencijfers. De vervoerders die worden vermeld in ” Rondreizen ” hebben betere veiligheidsgegevens, maar hun chauffeurs kunnen even roekeloos zijn als degenen die voor de kleinere buslijnen werken. Als reizen per vliegtuig mogelijk is, maak dan beter van die gelegenheid gebruik, vooral als de reis langer is dan 400 km of een veerboot is.

Pas op voor niet- franchise ( colorum ) jeepneys, driewielers en personenbusjes. Voertuigen met een franchise hebben zwart op gele borden, de naam van de operator en contactgegevens en een geregistreerde route; niet-franchisenemers hebben kentekenplaten voor privé-voertuigen (witte achtergrond en zwarte letters, of voor oudere, groene letters op een achtergrond met de lucht of een witte achtergrond), en geen operator- en routemarkeringen. Rijd niet op een van hen, tenzij er geen alternatief is, omdat ze overbelast zijn, chauffeurs kunnen oplichten en passagiers geen overheidscompensatie ontvangen als het voertuig betrokken raakt bij een ongeval.

Corruptie

Sinds het einde van het Marcos-tijdperk is corruptie de meest ernstige kwestie in het land, en de kotong (“omkoping”) cultuur, ook geholpen door het magere loon van ambtenaren, wijdverbreide bureaucratie en mecenaat, heerst bij de politie of de Filippijnse bureaucratie. Hoewel corruptie onder de regering van Duterte is verminderd, blijft het tot op zekere hoogte bestaan, maar steekpenningen geven is nu riskant.

Corruptie op de luchthaven blijft bestaan, vooral op de internationale luchthaven Ninoy Aquino. De immigratiedienst kan u al in augustus een “vrolijk kerstfeest” verwelkomen en u dan om “geschenken” of een fooi vragen. Een ernstiger vorm van corruptie is de zwendel met het bevel tot uitstel van vertrek , waarbij immigratieambtenaren kunnen zeggen dat u het land niet mag verlaten omdat u een uitstel van betaling (een reisverbod) is opgelegd voor een misdaad die u niet echt hebt begaan, en kom dan en houd je vast op hun kantoor totdat je ze omkoopt. Dit gebeurt zelden met buitenlanders, maar kan gebeuren met enkele terugkerende Filippino’s. Het is gemakkelijk te vermijden door te verduidelijken dat een deel van uw naam (vooral de middelste naam) niet overeenkomt met degenen die op de zwarte lijst staan.

Wetshandhavers streven ernaar hun imago bij het publiek te verbeteren, maar hun negatieve reputatie op het gebied van omkoping blijft bestaan. Het is bekend dat politieagenten of verkeersmedewerkers steekpenningen afpersen, zelfs van kleine overtredingen (zoals afval in het openbaar of kleine verkeersovertredingen), en sommige buitenlanders zijn het slachtoffer geworden van corrupte politie. Boetes voor kleine overtredingen zijn heel gemakkelijk te omzeilen, variërend van ₱ 300-500, maar de politie kan zelfs hogere bedragen vragen of u bedreigen om naar hun station te gaan en met een meerdere te praten. De politie kan u zelfs om smeergeld vragen voordat u een formele klacht indient, maar de zaken veranderen langzaam. Lichaamscamera’s en meer wijdverbreide videobewakingscamera’s beperken corruptie op straatniveau en dankzij de prevalentie van smartphones en sociale media kun je er een pakken en er een video van maken, zodat je bewijs kunt hebben als ze iets corrupts doen. Als uw auto, bus, jeepney of driewieler stopt, is dat de verantwoordelijkheid van de chauffeur; het is het beste om niet mee te doen.

De bureaucratie wordt ook geplaagd door corruptie. Douaneambtenaren krijgen vaak smeergeld ( padulas ) om de invoer van veelvoorkomend smokkelwaar zoals drugs en door piraterij verkregen goederen of niet aangegeven artikelen van vers fruit tot luxe auto’s mogelijk te maken, en sommige inwoners zeggen dat het gemakkelijk is om een ​​rijbewijs onder de tafel te krijgen zonder door middel van een formeel onderzoek door een fooi te betalen ( lagay ). Fixers zijn gemeengoed in veel regeringskantoren en het probleem van bureaucratie is wijdverbreid. Beleefd handelen, een kwitantie vragen en glimlachen, voorkomt problemen in de omgang met de bureaucratie. Het is ook de moeite waard om te bellen met de klachtencentrale 8888of het schrijven van een beleefde klachtenbrief aan de leidinggevende. Er zijn ook ideeënbussen beschikbaar, dus voel je vrij om feedback te schrijven over hun service, zelfs als het erger is.

Draag altijd uw paspoort of een fotokopie van zowel de identificatiepagina als uw visum, aangezien willekeurige controles niet ongewoon zijn.

Bedelen

Bedelen om geld (en geld afhandelen aan bedelaars) is sinds het Marcos-tijdperk illegaal, maar je kunt veel bedelaars tegenkomen in bijna elke middelgrote tot grote stad in de Filippijnen. Bedelaars variëren van straatkinderen, daklozen ( palaboy , ook wel taong grasa genoemd vanwege hun vettige, slordige uiterlijk), en mensen die omhullende enveloppen hanteren in bussen en jeepneys.

Nomadische Bajau (of Badjao, ook wel bekend als de “Sea Gypsies”) vrouwen en kinderen bedelen ook in havensteden, maar die zijn verder landinwaarts te vinden. In sommige regio’s is “Badjao” synoniem geworden voor bedelaars.

Vrouwelijke reizigers

Hoewel vrouwen worden gerespecteerd in de Filippijnse cultuur, blijven misdaden tegen vrouwen wijdverbreid. De houding tegenover vrouwen blijft conservatief en veel Filippijnse mannen tonen openlijk machismo. Terwijl buitenlandse vrouwen zelden het doelwit zijn van verkrachting, bestaat de kans dat u betast wordt door vreemden, lastiggevallen wordt door mannelijke omstanders en beroofd wordt wanneer u alleen reist met een taxi.

Filippijnse vrouwen kleden zich conservatiever. Terwijl het dragen van korte broeken, minirokken en andere onthullende kleding prima is, bijna overal in het land (behalve in de regio’s met een moslimmeerderheid), maakt het je gewoon een open doelwit voor opportunistische misdaad, en sommige plaatsen hebben het dragen van onfatsoenlijke kleding verboden om verkrachting en intimidatie op straat te bestrijden. Een goede vuistregel is om Filipinas te observeren; in sommige gebieden zullen ze veel huid laten zien, maar in andere zullen ze bedekt zijn. Buitenlandse vrouwen hoeven in beide richtingen niet zo ver te gaan als de lokale vrouwen, maar in dezelfde richting.

Homoseksualiteit

Ondanks de heersende conservatieve zeden, zijn de Filippijnen zeer tolerant ten opzichte van homoseksuelen en is het de meest LGBT-tolerante natie in Azië. Sommige steden, gemeenten en provincies hebben verordeningen aangenomen die homoseksuele mensen beschermen, maar op een paar plaatsen, zoals de stad Marawi met een moslimmeerderheid , zijn verordeningen die homoseksualiteit bestraffen. LHBT-mensen zullen het goed doen in het land, maar je moet niet te discreet zijn – een paar dat in het openbaar kust kan staren of zelfs verbale godslastering krijgen. Plattelandsmensen, Moros en ouderen zijn conservatiever en zullen het veroordelen, maar Filippino’s hebben hun warme gastvrijheid en geweld tegen homo’s en lesbiennes is zeldzaam.

Seks en prostitutie

Veel Filipijnen zoeken gretig naar welvarende mannen, zowel Filippijnse als buitenlandse, als vriendjes of echtgenoten. Buitenlandse mannen zijn bijna allemaal rijk naar lokale maatstaven en zullen doorgaans veel meer gevraagd zijn dan thuis.

Prostitutie is illegaal in de Filippijnen, maar het is een bloeiende onderneming. Het land telt enkele honderdduizenden prostituees. Dat zijn lang niet allemaal professionals; een vrouw met een typische laagbetaalde baan kan haar inkomen ongeveer verdubbelen door met een of twee jongens per week te slapen, en sommigen doen dat in de meeste weekenden.

Er zijn periodiek hardhandig optreden tegen prostitutie en de straffen zijn zwaar voor degenen die worden gearresteerd – hoge boetes, mogelijk gevangenisstraffen en waarschijnlijk deportatie met een verbod op terugkeer naar het land. Corrupte politieagenten kunnen zich op buitenlanders richten om grote steekpenningen te krijgen, en het is bekend dat prostituees hun klanten voor dergelijke regelingen opzetten of hun klanten op andere manieren oplichten . Ook vormen seksueel overdraagbare aandoeningen , zoals overal, een groot risico.

De meest voorkomende vorm van prostitutie wordt in de Filippijnen meestal een meisjes- of bikinibar genoemd , maar vergelijkbare plaatsen in Thailand worden go-go-bars genoemd en sommige reizigers gebruiken die term hier. Het is ook vrij gebruikelijk om deze clubs te bezoeken om gewoon van de show te genieten, veel schaars geklede dansers die strijden om de aandacht van klanten te trekken.

De handhaving van wetten tegen seksueel misbruik van kinderen ( Republic Act nr. 7610 ), inclusief kinderpornografie, en tegen mensenhandel is veel krachtiger dan de handhaving van prostitutiewetten, en de straffen zijn strenger. Voor mensen die op grond van deze kosten worden gearresteerd, wordt zelden borgtocht verleend, en het wordt vrijwel zeker geweigerd voor buitenlanders, dus zelfs iemand die uiteindelijk de aanklacht verslaat, zal meestal maanden in de gevangenis doorbrengen. Zoals in elke gevangenis, kunnen kindermisbruikers het moeilijk krijgen van andere gevangenen en weinig hulp van bewakers.

De meerderjarigheid is vanaf 2019 12 jaar. Iedereen die betrapt wordt op iemand die jonger is dan dat (niet noodzakelijk betrapt op seks, gewoon betrapt op een hotelkamer of een andere privé-plaats) wordt beschuldigd van verkrachting en mag een hoge gevangenisstraf verwachten, gevolgd door deportatie. Seks hebben met iemand die zowel jonger dan 18 als 10 jaar jonger is dan jij, is ook illegaal en brengt waarschijnlijk de gevangenis en deportatie met zich mee.

Afgezien van de Filippijnse wet is er nog een vrij ernstig juridisch risico. De meeste westerse landen hebben wetten die kinderseks zelfs buiten het land verbieden; een kindermisbruiker zou thuis kunnen worden vervolgd wegens acties in de Filippijnen. In deze gevallen zijn de regels van het vervolgende land van toepassing; Zo kan een toerist onder de 23 die seks heeft met een 13-jarige volgens de Filippijnse wet legaal zijn, maar het is onwaarschijnlijk dat een rechtbank thuis dit als acceptabel zal beschouwen.

Voor mensenhandel lopen de straffen op tot levenslange gevangenisstraf.

Verdovende middelen

De Filippijnen hebben een negatieve reputatie op het gebied van illegale drugs, en door lakse handhaving en minder zware straffen (dwz geen doodstraf) is het een basis geworden voor buitenlandse illegale drugsoperaties, waarbij meestal etnische Chinezen ontsnappen aan de strenge drugswetgeving in China of Taiwan . Er is ook een aanzienlijke minderheid van andere buitenlandse nationaliteiten die betrokken zijn bij drugs in de Filippijnen, zoals West-Afrikanen en Mexicanen die zelfs onderweg proberen drugs te smokkelen.

Marihuana en shabu (kristalmethamfetamine) worden veel gebruikt in het land. Ze zijn echter ook illegaal en de straffen zijn erg zwaar: je krijgt misschien een lange gevangenisstraf, gevolgd door deportatie. Zelfs het bezit van drugsparafernalia, zoals de kleine glazen of stalen buizen (“tooters”) die worden gebruikt om shabu toe te dienen, kan u arresteren. Borgtocht wordt zelden verleend voor drugsdelicten, bijna nooit voor mensenhandel of bezit van shabu, dus zelfs mensen die uiteindelijk de aanklacht verslaan, zullen waarschijnlijk maanden in de gevangenis doorbrengen.

Autoriteiten vallen routinematig drugshallen en laboratoria binnen, vooral degenen die shabu produceren of verkopen. Onder president Duterte worden shabu-dealers (en soms gebruikers) zonder proces of zelfs arrestatie op straat doodgeschoten ; het is niet duidelijk in hoeverre andere mensen die bij drugs betrokken zijn, risico lopen.

Hoogwaardige feestdrugs, zoals ecstasy of designerdrugs zoals ‘fly high’, komen veel voor in het uitgaansleven in grote steden als Manilla en Cebu. Rave-feesten zijn ook hotspots voor party-drugs en verrijkte drankjes. De politie behandelt dergelijke drugs hard en de gevolgen van hun gebruik kunnen dodelijk zijn.

Methamfetamine ( shabu ) is een krachtig stimulerend middel en een opmerkelijk vervelende substantie, die om vele redenen het best vermeden kan worden. Een overdosis doodt onmiddellijk en overmatige stimulatie heeft de neiging om het lichaam, vooral het hart, uit te branden, dus langdurig gebruik kan zelfs zonder overdosis dodelijk zijn. Zoals het liedje zegt: “Speed ​​kills!” Bovendien is het spul zeer verslavend. Ook verandert het medicijn de persoonlijkheid van zware gebruikers, waardoor ze een uitgesproken neiging tot paranoia en agressiviteit krijgen.

Natuurrampen

De Filippijnen hebben de meeste doden door natuurrampen ter wereld, op de tweede plaats na China. Risico’s zijn onder meer tyfoons , moessonregens, overstromingen, aardbevingen en vulkaanuitbarstingen.

Moesson regent en overstromingen

Hevige regenval – veroorzaakt door lokale onweersbuien, tyfoons of de moessonwinden – maakt deel uit van het Filippijnse klimaat. De dichtbevolkte steden zijn niet veilig voor de gevolgen van regen en harde wind. In sommige overstromingsgevoelige gebieden hebben lokale overheden overstromingsdetectiesystemen geplaatst om te helpen bij de evacuatie van gebieden in het geval dat een overstroming wordt verwacht. Op elk gebied zijn de beste informatiebronnen lokale media, gemeentelijke of provinciale overheden en omwonenden.

De zuidwestelijke moesson ( habagat ) tussen eind mei en begin oktober veroorzaakt de meeste hevige regenval en overstromingen komen vaak voor, vooral wanneer een tyfoon het versterkt. De noordoostelijke moesson ( amihan ) van januari tot maart kan ook zware regenval veroorzaken. Veel voertuigen kunnen vast komen te zitten in overstromingen die verergeren door vloed en verstopte afwatering.

Zelfs tijdens de zuidwestelijke moesson schijnt de zon meestal nog steeds, maar het kan verstandig zijn om een ​​paraplu mee te nemen, vooral wanneer er cumulonimbuswolken worden gevormd. Overweeg items voor twee doeleinden; een hoed of paraplu kan zowel tegen de tropische zon als tegen regen beschermen.

Tyfoons

Vernietiging in Tacloban na tyfoon Haiyan in november 2013

Tyfoons komen vrij vaak voor, komen meestal uit de Stille Oceaan, vegen delen van het land door en gaan vervolgens richting het vasteland van Azië. Zware regen en sterke wind, die meestal samen voorkomen, kunnen grote schade aanrichten en secundaire effecten zoals stormvloeden aan de kust of aardverschuivingen in de bergen kunnen ook ernstig zijn. Tyfoons bestrijken doorgaans een groot gebied en treffen hele eilanden of grote regio’s.

Een tyfoon heeft twee namen in de Filipijnen, één toegewezen door een internationaal bureau voor weerwaarneming en een andere door de Philippine Atmospheric, Geophysical, and Astronomical Services Administration of PAGASA. Zo kwam in 2013 de tyfoon met de sterkste winden ooit geregistreerd bij aanlanding en de meest destructieve tropische storm in de recente geschiedenis, aan land in Samar en verwoestte verschillende andere gebieden; het stond internationaal bekend als “Typhoon Haiyan” en “Typhoon Yolanda” in de Filippijnen.

Tyfoons vormen een bedreiging op het land, maar er zijn ook risico’s op zee, waar ze een schip kunnen kapseizen. Schepen en veerboten mogen niet varen zodra Typhoon-waarschuwingssignaal nr. 2 is gehesen. Wanneer u een tyfoon verwacht, wees dan voorzichtig en annuleer uw reis.

Vaak worden vluchten ook geannuleerd vanwege harde wind veroorzaakt door tyfoons. Mogelijk wilt u aansluitende vluchten met een tussenpoos van een paar dagen plannen, zodat als uw eerste vlucht wordt geannuleerd, u een latere kunt nemen en toch verbinding kunt maken.

Tornado’s

De Filippijnen hebben ook tornado’s ( ipo-ipo of buhawi ), hoewel ze niet zo vaak voorkomen als in de Verenigde Staten. Men kan zich vormen zonder vroegtijdige waarschuwing, vooral uit een eenvoudig onweer. Sommige zijn waterspuiten, gevormd op zee. De meeste huizen en gebouwen in de Filipijnen zijn gemaakt van beton, dus ernstige schade blijft beperkt tot afgepelde daken, gebroken ramen en kleine brokstukken. Tijdelijke constructies zijn het meest vatbaar voor schade, net zoals ze erg vatbaar zijn voor tyfoons.

Aardbevingen en tsunami’s

De Filippijnen liggen in een geologisch onstabiel gebied tussen de continentale Euraziatische plaat en de subductieve Filippijnse zeeplaat en maken deel uit van de Pacific Ring of Fire. Er is een grote kans dat een deel van de Filippijnen wordt getroffen door aardbevingen.

Aardbevingen ( lindol / linog ) komen vaak voor, maar de meeste zijn zwak en zelden waarneembaar, en enkelen kunnen zelfs tsunami’s veroorzaken (hieronder verder uitgelegd). De laatste grote vond plaats in oktober 2013, toen een aardbeving met een kracht van 7.2 op het eiland Bohol trof , huizen verwoestte, eeuwenoude kerken omver wierp, meer dan 200 mensen om het leven bracht en ook enkele gebouwen in de naburige provincie Cebu beschadigde . Veel gebouwen en constructies zijn niet ontworpen volgens de normen of achteraf uitgerust om krachtige trillingen te weerstaan, en geïmproviseerde of ondermaatse constructie blijft een probleem.

Aardbevingen kunnen overal op de Filippijnen voorkomen, maar het gebied met het grootste risico is Metro Manila en Zuid-Luzon, waar het Valley Fault System aanwezig is. De West Valley Fault kan op elk moment bewegen en een aardbeving met een kracht van 7,2 veroorzaken (de “Grote” genoemd) die ongeveer 100.000 doden en gewonden kan veroorzaken. Er worden regelmatig aardbevingsoefeningen uitgevoerd in de gebieden rond de fout om ervoor te zorgen dat mensen in die gebieden voorbereid zijn op rampen.

Tsunami’s vormen een groot risico in kustgebieden. Hoewel zeldzaam, moet u bereid zijn kustgebieden te evacueren zodra een tsunami op het punt staat toe te slaan. De meeste kustgebieden zijn gebieden die vatbaar zijn voor tsunami’s, vooral gebieden die zich in de buurt van onderzeese greppels bevinden en die dergelijke gebieden kunnen veroorzaken.

Vulkanen

Mayon barstte los in 2009

Vulkanen kunnen een gevaar vormen op de Filippijnen vanwege de ligging in de Ring of Fire en de meeste gebieden zijn vatbaar voor vulkaanuitbarstingen. Er zijn 50 vulkanen op de Filippijnen en de helft is geclassificeerd als actief. De laatste spraakmakende uitbarsting was de berg Pinatubo in 1991. Hij spuwde as en lahar uit die miljoenen in de omliggende provincies trof en veroorzaakte een wereldwijde temperatuurdaling. Mayon, in Albay , bekend om zijn perfecte kegel, is een van de vele actieve vulkanen die een gevaar vormen door de frequente uitbarsting. Taal-vulkaan in Batangas, de kleinste vulkaan ter wereld, is ook gevaarlijk wanneer er tekenen van een dreigende uitbarsting op het caldera-meer verschijnen.

De meest actieve vulkanen zijn toeristische bestemmingen en de veiligheidsregels voor vulkanen zijn van toepassing bij het wandelen of klimmen. Wanneer waarschuwingen voor vulkanen worden gegeven, let dan goed op eventuele geplande sluitingen van het pad en probeer nooit binnen de aangewezen uitsluitingszones te gaan.

Burgerlijk conflict

De Filippijnen worstelen de hele geschiedenis met opstandige groepen zoals islamitische separatisten in Mindanao en communisten onder het New People’s Army (NPA).

Niet-essentiële reizen naar het westen van Mindanao , waaronder de Sulu-archipel , het schiereiland Zamboanga en de provincies Bangsamoro , worden ontmoedigd omdat de veiligheidssituatie veel erger is als gevolg van terrorisme, piraterij en islamitische opstanden. Hoewel de situatie sinds het beleg van Marawi en de volksraadpleging in 2019 enigszins is verbeterd , blijft deze onzeker.

De rest van Mindanao blijft veilig, maar sommige landen hebben nog steeds adviezen die reizen naar de rest van de regio ontmoedigen als gevolg van gewelddadige misdaad en terrorisme, en een reisverzekering of consulaire bijstand kan beperkt zijn als je daarheen reist. De dunbevolkte regio Caraga (met het eiland Siargao ) is veel veiliger dan de rest van het vasteland van Mindanao, maar de jungle herbergt ook communistische rebellen en is ook een van de armste regio’s van het land.

Elders in het land vormen de communistische rebellen onder het New People’s Army (NPA) een probleem in het binnenland. Ze zetten illegale controleposten op langs landelijke wegen en persen geld af van passerende automobilisten, maar ze vallen gewone reizigers niet lastig en richten zich vooral op bussen en vrachtwagens.

Terrorisme

Terroristische aanslagen op toeristische bestemmingen zijn zeldzaam, maar er zijn in het verleden verschillende spraakmakende terreuraanslagen geweest, meestal bombardementen, zoals de bombardementen op Rizal Day in 2000, de bommen op SuperFerry in 2004, de bombardementen op Valentijnsdag in 2005 en de nacht in Davao City 2016 marktbombardementen. Sindsdien zijn er geen grote bombardementen geweest, behalve sporadische incidenten binnen Mindanao. Hoewel de veiligheid in het licht van die incidenten steeds invasiever is geworden, met procedures in luchthavenstijl bij het betreden van winkelcentra, terminals voor openbaar vervoer en dergelijke, hoeft paranoïde te zijn.

Bommoppen worden behandeld als een misdaad, strafbaar met 6 maanden gevangenisstraf.

Politiek geweld en protesten

Een veel voorkomende demonstratiescène in de Filippijnen

De politieke situatie in de Filipijnen kan tijdens verkiezingsperiodes volatiel worden en er kunnen protesten en politiek geweld plaatsvinden. Buitenlandse toeristen worden in dergelijke periodes sterk afgeraden om deel te nemen aan politieke demonstraties, vooral in die periodes, en gebieden waar ze plaatsvinden te vermijden.

Demonstraties en rellen komen ook vaak voor. Het kruispunt Legarda-Mendiola (gewoonlijk Mendiola-brug genoemd) in Manilla staat bekend als de meest voorkomende locatie van de meeste demonstraties, zowel historische als recente, vanwege de nabijheid van de Malacañang, maar andere locaties in de provincies zijn er niet veilig voor. Hoewel de politie vreedzame demonstraties kan tolereren, eindigen velen in veel gevallen als gewelddadige botsingen met de autoriteiten en zijn er gevallen van wreedheid van de oproerpolitie. Controleer rapporten van de vrije pers, vermijden gaan de meeste demonstraties en weg te komen van sites waar ze zich voordoen. De nationale wet verbiedt buitenlanders om deel te nemen aan openbare politieke activiteiten, en uw ambassade biedt geen hulp als u wordt gearresteerd of gewond raakt; Bovendien wordt u naar uw eigen land gedeporteerd.

Vuurwapens

Als een Amerikaanse koloniale erfenis hebben de Filippijnen een sterke wapencultuur en de meest tolerante wapenbezitwetten in Azië, maar dat betekent niet dat je elk wapen voor welk doel dan ook vrij het land in mag dragen. De Filippijnen hebben strikte wapenwetten, dat u een vergunning moet hebben om er een te bezitten, en het proces omvat achtergrondcontroles, zoals criminele geschiedenis en mentale capaciteit. Een vergunning om te dragen is ook vereist wanneer u een pistool of pistool meeneemt. Alle vuurwapens moeten bij binnenkomst en uitgang bij de douane worden aangegeven.