Misdaad 

Vietnam is een relatief veilige plek voor toeristen, vooral wanneer ze in groepen reizen.

Hoewel veel veiligheidswaarschuwingen in reisgidsen niet meer zijn dan bangmakerij, zijn toeristische gebieden de belangrijkste kleine criminaliteitslocaties. Gewelddadige misdaad jegens buitenlanders is ongebruikelijk, maar zakkenrollers en het wegrukken van motorfietsen zijn niet ongebruikelijk in grotere steden. Dieven op motoren pakken tassen, mobiele telefoons, camera’s en sieraden van voetgangers en andere motorrijders. Draag uw tas niet op uw schouder wanneer u op een motor rijdt. Plaats het niet in de motorkorf. Als u over een weg loopt, houdt u uw tas op uw binnenste schouder. Als je tas wordt weggerukt, weersta dan niet tot het punt dat je op de rijbaan wordt gesleept.

Af en toe zijn er meldingen geweest van diefstal uit hotelkamers, waaronder luxe hotels. Ga er niet vanuit dat de kluis van uw hotelkamer onschendbaar is.

Vermijd ruzies en ruzies met de lokale bevolking. Westerlingen zijn misschien groter dan Vietnamees, maar als je met 5 of meer Vietnamese jongens te maken hebt, heb je ernstige problemen. Houd er rekening mee dat schreeuwen zeer beledigend is voor Vietnamezen en een gewelddadige reactie kan veroorzaken. Vietnamezen zijn over het algemeen rustig en vriendelijk. Als bezoeker moet u de lokale wetten en gebruiken respecteren. Wijzigingen kunnen gemakkelijk worden voorkomen door beleefdheid te betonen en culturele verschillen te tolereren. Wees op uw best als u drinkt met Vietnamese mannen.

Corruptie

Corruptie is een groot probleem in Vietnam en de lokale bevolking is ervan overtuigd dat de politie niet te vertrouwen is. Terwijl politieagenten vaak patrouilleren met een specifieke taak of opdracht, kunnen motorrijders om verschillende redenen worden gestopt, zoals willekeurige controles van papieren en rijbewijzen, en zullen buitenlanders een boete van ongeveer US $ 20 krijgen voor elke overtreding (de gemiddelde verkeersboete voor de lokale bevolking is ongeveer US $ 5-10). Vergeet niet beleefd maar vastberaden te zijn en blijf standvastig. Verkeersagenten zijn verplicht verkeersovertredingen in hun notitieboek te schrijven en moeten u een kwitantie voor uw boete geven, die vervolgens op het station moet worden betaald (niet aan de officier), maar houd er altijd rekening mee dat voor bepaalde overtredingen (vooral ontbrekend papierwerk relevant voor het voertuig waarmee u rijdt), hebben officieren het recht om uw fiets in beslag te nemen en in beslag te nemen. Als je een telefoon hebt,

In meer afgelegen of landelijke gebieden zult u over het algemeen geen problemen ondervinden met de politie, omdat agenten de Engelse taal waarschijnlijk zeer slecht beheersen. Dat gezegd hebbende, de grotere steden en gebieden die door toeristen worden bezocht, zien een toename van de politie die bedreven is in het communiceren met toeristen.

Het is bekend dat immigratiediensten steekpenningen aannemen. Tijdens de vroege Doi Moi (de hervorming in de jaren negentig) zouden er steekpenningen kunnen zijn van enkele Amerikaanse dollars, een paar pakjes van 555 sigaretten. Hoewel officieren er tegenwoordig nog steeds geen problemen mee lijken te hebben, is het absoluut risicoloos en acceptabel als u niet omkoopt.

De meeste overheidsinstanties hebben ook een kleine “fooi” nodig voordat ze papierwerk verwerken. Dit komt het meest voor bij het verkrijgen van verblijfsvergunningen voor privé-accommodatie of werk- / verblijfsvergunningen.

De internationale monitoringgroep Transparency International heeft Vietnam beoordeeld als een van de meest corrupte landen in Azië.

Prostitutie 

Ondanks de schijnbare overvloed is prostitutie in Vietnam illegaal. De meerderjarigheid is 18. De Vietnamese strafwet heft straffen tot 20 jaar gevangenisstraf voor seksueel uitbuiting van vrouwen of kinderen, en verschillende andere landen hebben wetten die hen in staat stellen hun eigen burgers die naar het buitenland reizen te vervolgen om seks te hebben met kinderen.

Onthoud dat het volgens de Vietnamese wet illegaal is om een ​​Vietnamese onderdaan naar een hotelkamer te brengen. Hoewel deze wet zelden wordt gehandhaafd, kunt u zich in nog dieper water bevinden als u een misdaad meldt waarin wordt onthuld dat u een kamer deelde met een Vietnamese onderdaan.

Naast de juridische kwesties zijn er twee extra risico’s voor degenen die zich met deze activiteit bezighouden. Ten eerste komt HIV / AIDS veel voor in Vietnam en velen blijven onbehandeld vanwege de taboe-aard van de ziekte. Ten tweede bestaat er gevaar voor diefstal wanneer een onbekende vrouw wordt meegenomen naar een hotel of pension. Het verhaal van een man die wakker wordt om zijn portemonnee, mobiele telefoon of laptop te vinden, komt maar al te vaak voor. Er zijn ook verhalen dat westerlingen gedrogeerd worden in een hotelkamer of naar een donkere, rustige plek worden geleid waar ze door criminele bendes van hun bezittingen worden ontheven.

Oplichterij 

De meeste oplichting in Vietnam heeft betrekking op vervoer, hotelprijzen of het tweemenu-systeem dat door sommige restaurants wordt toegepast.

Veel taxichauffeurs in Saigon en Hanoi installeren opgetuigde meters en laden tot 2 tot 8 keer meer op. Vanaf juli 2018 zijn deze oplichting sterk verminderd. Meters worden automatisch geactiveerd nadat de auto een paar meter heeft afgelegd en meer dan 90% van de chauffeurs gebruikt ze graag. Met de weinigen die dat niet willen – loop weg. De beste manier om uw kansen te verkleinen is door een taxi te nemen bij gerenommeerde bedrijven zoals Mai Linh (+84 38 38 38 38) en Vinasun in Saigon, en Mai Linh en Taxigroup in Hanoi (maar het nemen van deze bedrijven is geen garantie). Als u niet weet wat een redelijk tarief is, is het over het algemeen een slecht idee om vooraf een prijs af te spreken. De twee aanbevolen bedrijven hebben redelijk betrouwbare meters. Een andere optie is om de Grab Taxi-app te downloaden en ze te bellen. Ze kosten iets meer dan het afgemeten tarief, maar zijn handig terwijl u aan Saigon went.

Vraag indien mogelijk uw hotel of hostel om taxidiensten voor u te regelen. Dit zorgt ervoor dat u zowel een vast tarief als een vertrouwde chauffeur krijgt. Veel hotels regelen graag het ophalen en wegbrengen van luchthavens als u daarom vraagt. Desalniettemin kan dit duurder zijn dan wanneer u het rechtstreeks zelf regelt, omdat het hotel altijd zal proberen om de deal te sluiten en een beetje extra verdient.

Taxi’s zijn er in overvloed in Saigon en u kunt op elk moment van de dag of (nacht) een taxi nemen. U kunt ook een taxi bellen, en meestal kunnen mensen in het callcenter in het Engels praten of de telefoon doorgeven aan iemand die dat kan. Vuistregel om oplichters te detecteren: als de taxi niet de tarieven heeft, of de naam en foto van de chauffeur op het dashboard staan, vraag de taxi dan onmiddellijk om te stoppen en uit te stappen. Het is een duidelijke zwendel.

Zoals altijd is het raadzaam om 100 meter te lopen van een toeristisch depot (aankomst bus, treinstation etc.), aangezien veel taxi’s die hier wachten oplichters zijn of een vergoeding betalen aan het kartel.

Bij het verlaten van de luchthaven kan de taxichauffeur erop staan ​​dat u de luchthaventol betaalt. Hij is misschien niet erg openhartig over de prijs, en als u hem contant geeft, betaalt hij de tol en neemt hij de rest in eigen zak. De tol is 10.000 dong (juli 2018) en als u over het juiste geld beschikt, voorkomt u dat u fleeces krijgt. Als je ze iets meer geeft, verwacht dan dat de chauffeur de wissel in eigen zak steekt.

Veel taxichauffeurs in Saigon en Hanoi proberen pas aangekomen lichtgelovige reizigers te veel te betalen. U moet enkele reisgidsen en reisfora raadplegen om u voor te bereiden op die kleine oplichting en om meer te leren over hoe u ze kunt vermijden. De luchthaventoeslag voor Saigon is 10.000 dong (juli 2012). Dit wordt samen met het tarief vermeld op het dashboard van de taxi vermeld. U kunt vol vertrouwen zeggen “slechts 10.000 dong op de luchthaven” en weigeren iets anders te betalen, zoals parkeren enz. (Tenzij er tussendoor meer tolwegen waren). Meestal zal de chauffeur het niet tegenspreken. In Saigon mag een reis naar de backpackersstraat niet meer dan 250.000 dong vanaf de luchthaven kosten. Een rit met meter van de luchthaven naar de Ben Thien-markt (dicht bij het centrum van Backpacker) kost ongeveer 150.000-180.000 dong, afhankelijk van de route die de chauffeur volgt – plus de 10,

In verschillende andere steden van Vietnam, zoals Dalat, Hoi An, Nha Trang, etc., mag u NIET met de meter vanaf de luchthaven reizen. De luchthavens zijn zo ver als 30-40 km van deze plaatsen en meter kost u 500.000-650.000 dong. U kunt echter ook een bus nemen van het vliegveld naar het stadscentrum of vooraf een tarief onderhandelen met de taxi voor 200.000-300.000 dong. Let op de zijkanten van taxi’s. Meestal staat er een tarief voor de luchthaven op de deur. In de steden in deze steden werken taxi’s met een meter over het algemeen prima.

Als je ooit verstrikt raken in een grote taxi scam (zoals opgetuigd meter), moet je uit het voertuig en terughalen uw bezittingen alsof alles in orde was, dan weigeren de gevraagde prijs te betalen en dreigen de politie te bellen. Meestal accepteren ze een redelijker tarief, maar wees voorbereid op de woede van de chauffeur, dus het is beter om dit met een paar getuigen te doen.

Taxi- en cyclochauffeurs kunnen beweren dat ze geen wisselgeld hebben bij het accepteren van betaling voor een overeengekomen tarief. De beste manier om hiermee om te gaan, is door kleinere rekeningen bij u te hebben of klaar te staan ​​om uw mannetje te staan. Over het algemeen probeert de chauffeur alleen een extra dollar of zo te krijgen door het tarief af te ronden, maar om te voorkomen dat deze zwendel populairder wordt, wordt geadviseerd kalm en stevig te blijven over de prijs.

Wanneer je een al te vriendelijke cyclo-chauffeur tegenkomt die zegt: ‘laat maar uit hoeveel je zou betalen’ of ‘je kunt aan het einde van de reis betalen wat je wilt’. Hij kan proberen zijn boek met opmerkingen van internationale toeristen te laten zien. Dit soort chauffeur moet een oplichter zijn. Als u toch van zijn service gebruik wilt maken, moet u duidelijk maken wat de overeengekomen prijs is en niet meer betalen. Wees duidelijk wat u bereid bent te betalen. De cyclo-coureurs proberen gewoon hun brood te verdienen.

Hoteleigenaren kunnen u vertellen dat de kamerprijs 200.000 dong is. Bij het uitchecken kunnen ze er echter op staan ​​dat de prijs US $ 20 is, waardoor u bijna het dubbele in rekening wordt gebracht. Een andere truc is om klanten te vertellen dat een kamer een paar dollar is, maar de volgende dag zullen ze zeggen dat de prijs alleen voor een ventilatorruimte was en dat het een andere prijs is voor een kamer met airconditioning. Tegenwoordig lijken legitieme hoteleigenaren op de hoogte te zijn van deze oplichting en zijn ze meestal bereid te helpen door op te schrijven hoeveel de kamer per persoon per dag is (in Amerikaanse dollars of dong), al dan niet met airconditioning. Medewerkers van legitieme hotels vragen ook nooit om betaling van een gast bij het inchecken. Kijk uit of ze erop staan ​​dat u moet betalen bij het uitchecken, maar weiger de prijs op papier te schrijven. Anders kunt u gewoon online boeken via een van de veelvoorkomende reserveringswebsites, die u de juiste prijs garandeert en een beoordeling achterlaat als er iets misgaat. Vanaf april 2019 is het grootste deel van de dollar versus Dong-zwendel beëindigd, aangezien bijna alle hotels nu in Dong citeren en Dong accepteren. Houd je Dollar-voorraad verborgen en handel alleen in Dong. Vanaf april 2019 moeten nogal wat hotels uit het midden- en middensegment vooraf worden betaald en zolang u een officieel ontvangstbewijs krijgt, hoeft u zich hier geen zorgen over te maken.

Sommige restaurants hebben twee menu’s, een voor de lokale bevolking en een voor buitenlanders. De enige manier om ermee om te gaan, is door een paar Vietnamese zinnen te leren en erop te staan ​​dat u alleen het Vietnamese menu te zien krijgt. Als ze aarzelen om je het lokale menu te laten zien, loop dan weg. Deze zwendel is zeer ongebruikelijk.

Sommige hostels in Vietnam willen dat je je paspoort bij de receptie achterlaat, zelfs op aandringen. Dit is geen legitieme zakelijke praktijk. Laat nooit uw paspoort als onderpand voor iets achter.

Naast accommodatie en transport, zijn er bij andere grote oplichters in Vietnam copycat-tourbedrijven. Telkens wanneer een reisorganisatie beroemd wordt, zullen copycats eruit springen. Een heel beroemd voorbeeld zijn de tientallen Sinh Cafés die opdoken. Het echte bedrijf heeft sindsdien zijn naam veranderd in TheSinhTourist.

Pas op voor de afpersing door Vietnamese immigratiediensten op de luchthaven van Saigon. Bezoekers die aankomen met een toeristenvisum dat door de overheid via hun website is gekocht en goedgekeurd, moeten mogelijk nog een extra vergoeding van 100 tot 200 dollar betalen voor “correcties” op hun visum. Bezoekers die weigeren te betalen, worden vastgehouden in een afgesloten, bewaakte kamer zonder internet totdat ze een vlucht terug naar hun land van vertrek kunnen regelen, bij dezelfde luchtvaartmaatschappij waarmee ze vroeger naar Vietnam vlogen. Dit kan erg onaangenaam, duur zijn en kan dagen in beslag nemen.

Nep-monniken

Het boeddhisme in Vietnam volgt over het algemeen de Mahayana-school, wat betekent dat de monniken vegetarisch moeten zijn en over het algemeen niet op aalmoezen gaan. In plaats daarvan verbouwen de monniken hun eigen voedsel of kopen ze hun voedsel met tempeldonaties. Monniken verkopen geen religieuze artikelen (winkels die religieuze artikelen verkopen worden bemand door leken, niet door monniken) of vragen mensen om donaties. In plaats daarvan worden donaties in tempeldonatiedozen geplaatst. Het is geheel aan een individu om te beslissen of hij / zij al dan niet wil doneren, en hoeveel hij / zij wil doneren. ‘Monniken’ die toeristen benaderen voor donaties zijn bedriegers.

Verkeer 

Het verkeer in steden in Vietnam is notoir ontmoedigend.

De eerste ontdekking voor veel toeristen die net in Vietnam aankomen, is dat ze opnieuw moeten leren een weg over te steken. Mogelijk ziet u een toerist 5 minuten op de weg staan ​​zonder te weten hoe u deze moet oversteken. Verkeer in Vietnam kan een nachtmerrie zijn. Thuis zult u misschien nooit getuige zijn van het moment van een ongeluk, gewonde slachtoffers op de weg zien liggen of een BANG-geluid horen. Als je langer dan een maand in Vietnam verblijft, heb je een goede kans om dit allemaal te ervaren.

Wegen zijn bomvol. Sommige kruispunten in grote steden zoals Hanoi en Ho Chi Minh City hebben door de politie gepatrouilleerde verkeerslichten; de meeste zijn niet functioneel of worden genegeerd.

Het oversteken van wegen is een kunst in het grootste deel van Vietnam en er zijn geen stopsignalen die daadwerkelijk door chauffeurs worden gevolgd. De kunst van het oversteken van de weg is gelukkig heel eenvoudig, maar wel eng:

  1. Er zijn verkeerslichten en voetgangersoversteekplaatsen, maar die zijn lang niet overal.
  2. Als het nacht is en u draagt ​​donkere kleding, steek dan een lichte ruimte over of laat een zaklamp naar het verkeer schijnen
  3. Als er een bus / auto / taxi is, wacht dan totdat deze en zijn motorfietsentourage passeren, aangezien voertuigen niet stoppen voor voetgangers
  4. Zorg ervoor dat u, uw medereizigers en elk stuk van uw bagage een bijna perfecte lijn vormen parallel aan het verkeer
  5. Er is geen ‘ideale’ tijd om te beginnen, hoewel je een tijd zou kunnen kiezen met wat minder verkeer
  6. Stap een beetje naar voren, een beetje meer, en je zult zien dat motorrijders wat langzamer gaan rijden of een andere weg gaan. Maak uw tempo en pad voorspelbaar voor andere bestuurders, verander uw snelheid of richting niet plotseling en ga vooruit totdat u op uw bestemming aankomt. Houd er rekening mee dat motorrijders uitwijken om u te vermijden, maar mogelijk op uw pad uitwijken.
  7. De eenvoudigste en beste manier om straten over te steken, is jezelf bekend te maken en stabiel te zijn. Dit betekent dat je je armen spreidt en in een gestaag tempo loopt. De lokale bevolking rijdt om je heen. Ze zijn buitengewoon goede chauffeurs en zullen je niet slaan; zorg ervoor dat u in een gestaag tempo loopt.
  8. Auto’s / bussen / vrachtwagens kunnen je veel meer schade berokkenen dan motorfietsen waar de kans groot is of zelfs. Wacht tot alles met 4 of meer wielen is gepasseerd en pak dan de motoren aan.

De eenvoudigste manier, indien beschikbaar, is om een ​​local te volgen, naast hen te staan ​​aan de andere kant van het verkeer (als je geraakt wordt, zal hij het eerst krijgen) en hij zal je de beste kans geven om een ​​weg over te steken.

Als je gewond bent, verwacht dan niet dat de lokale bevolking helpt, ook niet door een ambulance te bellen, want dat is niet gratis. Zorg ervoor dat u de lokale bevolking duidelijk vertelt dat u de ambulancevergoeding betaalt. Ziekenhuizen zullen u ook pas toelaten als u bewijst dat u de rekening kunt betalen.

Snelwegen zijn riskant, met gemiddeld 30 doden per dag, en sommige inwoners zullen zich er zelfs niet op wagen als ze niet in een groot voertuig (auto of bus) zitten. Een fiets of motor meenemen op snelwegen is een avontuur voor risiconemers, maar zeker niet voor een gezin met kinderen. Dat gezegd hebbende, zijn Vietnamese wegen niet gevaarlijker dan elders in Zuidoost-Azië.

Nachtleven 

  • Kleine criminaliteit in nachtclubs is niet onbekend. Escaleer een incident niet: vermijd ruzie met de lokale bevolking, omdat dronkaards gewelddadig kunnen zijn.
  • Clubs zitten vol met werkende meisjes die voor klanten trollen. Mogelijk zijn ze ook op zoek naar portemonnees en mobiele telefoons.
  • Heel laat alleen op straat lopen in de toeristische gebieden is veilig, maar vermijd dat onbekende vrouwen je in gesprek brengen. Ze kunnen proberen je aan te raken, lieflijk met je praten en dan je zak uitkiezen.
  • Vraag taxichauffeurs niet om uitgaansgelegenheden aan te bevelen. De meeste taxichauffeurs verdienen commissies uit bars en lounges om buitenlandse toeristen binnen te halen. Wanneer je op een van deze plaatsen loopt, zullen ze redelijke prijzen opgeven. Maar wanneer u het tabblad ontvangt, zijn er mogelijk extravagante kosten aan verbonden. Maak van tevoren je huiswerk, vertel de taxichauffeur waar je heen wilt en sta erop om ondanks hun bezwaren naar de plek te gaan waar je heen wilt. De meeste uitgaansgelegenheden zijn gerenommeerd. Naar mensen gaan met een overwegend buitenlandse klantenkring is een goede gewoonte.

Wildlife 

Er zijn nog maar weinig dieren in het wild, laat staan ​​alles wat gevaarlijk is voor mensen. Giftige slangen, zoals cobra’s, komen misschien nog steeds veel voor op het platteland, maar vrijwel al het andere is uitgestorven of bestaat in zulke kleine aantallen dat de kans om er zelfs maar een te zien klein is. Tijgers kunnen in zeer kleine aantallen voorkomen in afgelegen gebieden, maar dit is niet bevestigd.

LGBT-reizigers 

Vietnam is over het algemeen een veilige bestemming voor LGBT-reizigers en er zijn geen wetten tegen homoseksualiteit in Vietnam. Transgenders mogen hun wettelijke geslacht wijzigen nadat ze een geslachtsaanpassende operatie hebben ondergaan. Dat gezegd hebbende, worden relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht niet erkend door de overheid en kunnen de Vietnamezen nogal conservatief zijn, wat betekent dat LGBT-individuen vaak onderhevig kunnen zijn aan enige mate van vooroordeel. Gelukkig is geweld tegen LGBT uiterst zeldzaam.