Met de taxi en huurauto 

Taxi’s zijn de meest comfortabele manier om de stad te verkennen, en zeer bescheiden in prijs in vergelijking met andere grote steden in de wereld. De tarieven fluctueren in de tijd, afhankelijk van de brandstofkosten. Verwacht ongeveer 15.000-20.000 dong per kilometer te betalen. Taxi’s zijn talrijk en het is meestal niet moeilijk om er van ‘s morgens vroeg tot ongeveer 01:00 uur een te markeren, hoewel het moeilijk kan zijn om er een te vinden in de regen of tijdens de spits op werkdagen.

Taxitarieven worden niet gereguleerd door het stadsbestuur, dus elk bedrijf stelt zijn eigen tariefstructuur vast die van tijd tot tijd verandert. U kunt niet willekeurig een taxi kiezen en een standaardtarief verwachten; het is een waarschuwingsmarkt met een rand van opportunistische drijfveren om buitenlanders te veel te betalen. Gelukkig is de markt redelijk competitief en wordt 80% van de taxi’s gerund door redelijk eerlijke bedrijven met vergelijkbare tarieven. De markt van deze bedrijven is voor meer dan 90% lokaal, dus hun beleid is erop gericht het vertrouwen van HCMC-inwoners te winnen. Over het algemeen zijn Mai Linh en Vinasun de enige taxibedrijven die u moet gebruiken , aangezien het risico om opgelicht te worden veel groter is bij de andere bedrijven.

Oneerlijke taxichauffeurs kunnen beginnen te rijden zonder hun meters te starten, dan een hoog tarief vragen of proberen te onderhandelen voor een vaste prijs op een locatie waar het moeilijk voor u is om een ​​andere taxi te huren. Zorg er daarom voor dat uw taxichauffeur ermee instemt de meter te gebruiken en deze aanzet voordat u instapt. Zoals hierboven vermeld, hebben sommige taxibedrijven zoals Mai Linh en Vinasun meters in hun taxi’s die automatisch starten zodra het voertuig in beweging komt. Pas ook op voor “vaste” meters .

Chauffeurs spreken over het algemeen en spreken geen vreemde talen, dus het is verstandig om de naam en het adres van uw bestemming op te schrijven, bij voorkeur in het Vietnamees, om de taxichauffeur te laten zien; uw hotelpersoneel kan helpen. Het aanwijzen van de bestemming op een kaartapplicatie op uw telefoon werkt ook goed. Het helpt om een ​​van de visitekaartjes van uw hotel mee te nemen, zodat u zonder al te veel poespas naar het hotel kunt terugkeren. Neem kleingeld en briefjes mee voor het betalen van tarieven, aangezien chauffeurs vaak geen wisselgeld hebben. Taxi’s zijn voornamelijk Toyota Vios sedans (maximaal vier passagiers) en Toyota Innova minibusjes (maximaal zes passagiers), die in Vietnam worden geassembleerd en niet duur zijn om te kopen. De tarieven zijn vrijwel altijd hetzelfde, ongeacht het automodel, hoewel alles dat groter is dan een Innova over het algemeen meer kost. Sommige oudere auto’s hebben mogelijk geen werkende airconditioners.

Taxichauffeurs zullen waarschijnlijk te snel rijden als ze de kans krijgen. Ho Chi Minh-stad heeft een uniek verkeerspatroon waarbij auto’s en bussen in de middelste rijstroken rijden in tweerichtingsstraten, of de linkerrijstroken in eenrichtingsstraten, terwijl de buitenste of rechterrijstroken zijn gereserveerd voor motorfietsen. Tijdens de spitsuren op doordeweekse dagen bewegen de rijstroken zich vaak nauwelijks blokken, terwijl de motorstroken wat sneller bewegen. Taxichauffeurs variëren in hun neiging om zich op de motorstrook te wringen en voor andere auto’s te springen. In theorie kunnen ze hiervoor een boete krijgen. Het spitsverkeer in de stad is zo erg geworden dat je zou kunnen overwegen om nergens heen te gaan tussen 07: 00-08: 30 en 16: 30-18: 00 uur.

Het gebruik van een app voor het boeken van een taxi kan ook minder gedoe opleveren en voorkomen dat u te veel in rekening wordt gebracht. Regionale operator Grab Taxi heeft een gratis app om te downloaden.

Voor uitstapjes buiten de stad of voor het gemak van het hebben van een eigen auto voor overdag, is het huren van een auto met chauffeur voor de dag een goede optie. Veel van de taxibedrijven zoals Mai Linh en Vinasun bieden deze diensten aan.

Met de boot

Met de waterbus 

Saigon Waterbus exploiteert een dienst op de Saigon-rivier van District 1 naar Tu Duc District in het noorden van de stad. Het is meer gericht op lokale forensen dan op toeristen, maar een van de haltes bevindt zich in de buurt van Hotel Majestic, waardoor het gemakkelijk bereikbaar is vanaf het Opera House en andere attracties in het centrum.

Per speedboot 

Met een draagvleugelboot naar Vung Tau reizen is normaal gesproken een goede manier om de commerciële maritieme gebieden te zien terwijl de boot over de Saigon-rivier naar de zee vaart. De kosten zijn 200.000 dong voor volwassenen en 120.000 dong voor kinderen. Duur: 80 min. Vertrekt vanaf de Bach Dang-pier in Saigon, District 1, niet ver van het Majestic hotel (100 m). Aankomst in Cầu Đá Port, Ben Cau Da, Ha Long St, Vung Tau.

Er zijn 3 lijnen (Petro Express, Greenlines, Vina Express) die deze route rijden met dezelfde ticketprijs van US $ 10 enkele reis. Als je van plan bent om Vung Tao te bezoeken, raadpleeg dan zeker een Vietnamese kalender. Tickets zijn vaak uitverkocht tijdens feestdagen.

Met de motor 

Verkeer in Ho Chi Minh-stad

Motortaxi ‘s ( xe ôm , letterlijk knuffelvoertuig ) zijn er in overvloed ( wen er maar aan om overal te horen “u wilt moto?”), Goedkoop en over het algemeen redelijk veilig. Alle berijders zijn nu verplicht om een ​​helm te dragen, een regel die sterk wordt gehandhaafd. Zorg ervoor dat de chauffeur je een helm bezorgt. Als hij dat niet doet, zoek dan een andere, want jij bent degene die voor de boete wordt gestoken.

Spreek een prijs af voordat u vertrekt. Korte hops in de stad zouden niet meer dan 20.000 dong moeten zijn, als je tussen districten gaat, neemt dit toe en helemaal naar de luchthaven ongeveer 70.000 dong. Chauffeurs zijn over het algemeen heel vriendelijk en zullen op verzoek langzamer gaan. Ze zijn ook niet ongunstig voor een berenknuffel als je echt moeite hebt om je aan de motor vast te houden. Veel van de motorrijders, vooral in District 1, spreken een beetje Engels en net als veel Vietnamezen zullen ze je met een glimlach terugbetalen en waarschijnlijk alle bezienswaardigheden aanwijzen, als je een beetje moeite doet om ze te leren kennen.

Je kunt op veel plaatsen je eigen motor (een Honda genoemd, ongeacht het merk) huren, vooral rond het backpacker-gebied (Pham Ngu Lao) in District 1. 110.000 dong zou je een fatsoenlijke fiets van 100-110cc moeten opleveren. Er zijn twee hoofdcategorieën motorfietsen te huur: scooters (automatische versnellingsbak); en motoren met vier versnellingen, waarvan je de versnellingen met je linkervoet verandert. De alomtegenwoordige Honda Super Cub is een veel voorkomende fiets met 4 versnellingen die een semi-automatische versnellingsbak heeft, dus geen koppeling, dus relatief eenvoudig te besturen. Andere modellen kunnen volledig handmatig zijn en daarom moet u de koppeling ook met uw linkerhand bedienen. Dit vereist veel vaardigheid en het is maar al te gemakkelijk om te snel te draaien en een wheelie te trekken of de motor af te slaan. Als je met zo’n fiets eindigt, oefen dan met het voorzichtig loslaten van de koppeling voordat je de weg op gaat. Verhuurmakelaars hebben de neiging om buitenlanders naar scooters te sturen, indien beschikbaar, in de (aannemelijke) veronderstelling dat ze niet weten hoe ze moeten rijden op motorfietsen met handmatige versnellingen. Motorfietsen van 175 cc en meer zijn alleen legaal om te rijden als je een connectie maakt met een Vietnamese motorclub.

Rijden in Saigon kan het beste worden overgelaten aan ervaren chauffeurs. Het verkeer is intens en heeft zijn eigen ritmes en logica. Als je echter zin hebt in avontuur, kun je het beste een paar dingen in gedachten houden: bestuurders met beperkte ervaring moeten overwegen om een ​​automatische fiets te huren (meestal iets duurder), omdat er op drukke kruispunten geen tijd is om zich zorgen te maken over hoe te schakelen. Pas op voor dieven: houd uw motor altijd in het zicht of parkeer deze bij een begeleider. De meeste restaurants hebben voor de deur bewakers / parkeerwachters die u een genummerd label geven en voor uw motor zorgen. Onafhankelijke parkeerplaatsen zijn verspreid over de trottoirs, steegjes en kelders van de stad. Zoek naar rijen keurig geparkeerde motorfietsen of borden met giu xe .

Als je hier tijdens het regenseizoen bent, zorg er dan voor dat je een poncho of regenjas koopt voordat je begint. Ze zijn beschikbaar voor slechts 10.000 dong. Het regent dagelijks ongeveer 1 à 2 uur tussen 16: 00-20: 00 uur tijdens juli-aug in Saigon. Het verkeer stopt echter niet, het wordt alleen maar chaotischer. Als u aarzelt of niet eerder in dergelijke omstandigheden heeft gereden, kan het verstandig zijn om te parkeren en te wachten.

Lange afstanden rijden op het platteland kan ook schrijnend zijn, afhankelijk van de route die u neemt. Hoofdwegen tussen steden zijn over het algemeen smal, ondanks dat ze groot zijn, en vol toerbussen die op snelheid rijden, langzame vrachtwagens passeren waar ze dat misschien niet zouden moeten doen, en aan de rand niet veel ruimte overlaten voor motoren.

De meeste plaatsen waar u zou willen stoppen, hebben parkeerwachters die u een genummerd label zullen geven en over uw fiets kunnen waken. Soms worden deze parkeeractiviteiten gecontroleerd door de vestiging die u bezoekt, en soms zijn het freelanceactiviteiten die worden opgezet op plaatsen waar veel mensen naartoe gaan. Meestal zie je rijen fietsen geparkeerd staan. Afhankelijk van de omstandigheden kunt u de fiets zelf parkeren of gewoon in neutraal zetten en door het personeel laten plaatsen. In alle gevallen, behalve in zeldzame gevallen, behoudt u de sleutel. Parkeren is soms gratis bij restaurants en cafés (zoek naar “giu xe mien phi”). Elders variëren de vergoedingen van 2.000 tot 5.000 dong.

De verkeerspolitie in de steden trekt veel lokale bewoners aan, om redenen die moeilijk te onderscheiden zijn, maar de conventionele wijsheid is dat ze vanwege de taalbarrière zelden buitenlanders lastig vallen. Toch is het aan te raden om de verkeersregels na te leven, zeker als u geen internationaal rijbewijs heeft behaald. Steden als Ho Chi Minh hebben verschillende eenrichtingsstraten, en het is te gemakkelijk om er onbewust in te sturen, aangezien er beperkte borden zijn die u waarschuwen. Als je de wet overtreedt, zal de politie je zeker aan de kant zetten en beboeten. Ze dreigen ook met het in beslag nemen van uw fiets. Over de vermelde boete kan worden onderhandeld, en als je je verontschuldigend en vriendelijk doet, kun je snel weer op weg, met een paar dollar minder op zak. Het is minder waarschijnlijk dat ze je zullen pesten of lastigvallen.

Door cyclo 

Een ritje op een cyclo door HCMC is een geweldige manier om de stad te zien zoals de lokale bevolking dat doet. Cyclos lijken op een achterwaartse driewieler, waarbij de passagiers vooraan zitten en de bestuurder achteraan trappelt. De bezienswaardigheden, geluiden en geuren vormen een groot deel van de opwinding van de stad en kunnen het beste worden ervaren in het ontspannen tempo van een cyclo. Een waarschuwing: wees voorzichtig met camera’s, portemonnees en horloges tijdens het cyclo-rijden, aangezien deze items gemakkelijk kunnen worden gestolen door motorrijders.

Om vele redenen, niet in de laatste plaats de aandrang van de regering om cyclos te beperken op drukke straten in de stad, is deze vorm van vervoer aan het uitsterven. Maar met ongeveer 50.000 dong per uur (januari 2019) en gezien hun rustige tempo, zijn ze een goede keuze om de stad in te nemen. Zorg ervoor dat u van tevoren hard onderhandelt met de cyclo-driver. Van sommige chauffeurs is bekend dat ze proberen een afgesproken prijs aan het einde van de rit te wijzigen. Een andere list is om ongevraagd te stoppen op plaatsen waar de chauffeur een commissie verdient. Om deze problemen te voorkomen, moet u ervoor zorgen dat bij vertrek alles duidelijk is over de prijs en bestemming.

Met de bus 

Bushalte

  • 7 Lokale busterminal ,Phạm Ngũ Lão, district 1Lokale bussen starten hier. Duidelijke indicatie van dienstregelingen op een bijgewerkt scherm. Betaal tarief in de bus. Bus 109 naar de luchthaven vertrekt hier.

Heldergroene openbare bussen rijden op 150 routes door de stad. Je kunt kaarten van het bussysteem vinden bij het grote Ben Thanh busstation aan de overkant van Ben Thanh Markt in District 1. Ga de wachtkamer in naar de balie in het midden. De bussen zijn goedkoop, veilig en niet te druk. Velen zijn modern en comfortabel, met voorzieningen als airconditioning, muziek en zelfs televisie. Het vinden van de juiste lijn kan een uitdaging zijn als u geen Vietnamees spreekt, maar met behulp van kaarten en uw hotelpersoneel kunt u gemakkelijk komen waar u maar wilt. Als je de weg niet kunt vinden, vraag het dan vriendelijk aan de lokale bevolking, zij zullen hun best doen om te helpen. Bij de grootste busstations kun je bij elke halte busbestemmingen lezen (handig als je bijvoorbeeld naar Cholon moet).

Een busroute is ook te vinden met Google Maps. Het nummer van de busroute wordt weergegeven samen met de frequentie en de tijd tot de bestemming.

De bussen zijn efficiënt en snel. De meeste worden bemand door twee medewerkers: de chauffeur en een conducteur. De chauffeur houdt de bus in beweging terwijl de vervoerder met de passagiers communiceert. Als u de verzamelaar uw reis op uw telefoon laat zien, zal hij u het juiste tarief in rekening brengen en u aangeven wanneer het tijd is om uit te stappen. De lokale bevolking beweert, aannemelijk, dat bussen zelfs sneller zijn dan taxi’s. De reden is dat bussen informeel voorrang hebben in de straten van HCMC; wanneer een ander voertuig een bus ziet aankomen, gaat dat voertuig uit de weg. Taxi’s weten dat ze zich moeten terugtrekken uit confrontaties met bussen. Bussen zijn ook goedkoper, 4.000-8.000 dong per rit, en veiliger dan veel van de alternatieven. Het grootste probleem is dat wanneer u uit de bus stapt, u ​​voetganger wordt (zie hieronder).

Bij het in- en uitstappen van een openbare bus in Ho Chi Minh-stad, mag u niet verwachten dat deze bij de bushalte “stopt”. Dit betekent twee dingen: ten eerste moet u vaak een bus markeren om te stoppen; let hiervoor op het juiste busnummer en als de juiste bus ongeveer 20 meter verderop staat, maak je een beweging met je arm alsof je een taxi aanroept. Ten tweede komen bussen vaak niet om te stoppen, maar vertragen ze net genoeg om passagiers te laten in- en uitstappen; dit geldt vooral naarmate u verder van het stadscentrum komt. De kans is groter dat de bus volledig tot stilstand komt als er ouderen in- of uitstappen of als een grote groep bij een bushalte staat te wachten. Als u tijdens het spitsuur een bus probeert te halen, kan deze mogelijk niet altijd naar de kant van de weg komen waar de halte is, dus kan hij voor passagiers halverwege de weg stoppen.

Op de website van de busautoriteit staan busrichtingszoeker en realtime vertrektijden . Routes en schema’s zijn ook beschikbaar in apps, waaronder Google Maps.

Te voet

Het verkeer bestaat uit een duizelingwekkend aantal motorfietsen en, aangezien de invoerrechten werden verlaagd toen Vietnam toetrad tot de Wereldhandelsorganisatie, een toenemend aantal personenauto’s. Het is echter uitzonderlijk zeldzaam om een ​​motorfiets van meer dan 150 cc te zien, en het verkeer komt zelden boven de 20-30 km / u in centrale gebieden.

De weg oversteken in HCMC kan een nachtmerrie en eng zijn. Als u ooit twijfelt, helpen de “Tourist Security” -functionarissen van HCMC (in groene uniformen) u graag naar de overkant. Een snellere manier om over te steken is door simpelweg de leiding te volgen van een plaatselijke oversteekplaats.

Let bij het oversteken van wegen op en loop langzaam en zelfverzekerd. Motorrijders zijn uitzonderlijk goed en zullen gewoon bewegen om u te ontwijken, maar maak geen plotselinge grillige bewegingen. Zoek gewoon naar een opening of naad in het verkeer en begin een langzame maar gelijkmatige beweging. Als je een pieptoon hoort, is het waarschijnlijk dat een motorrijder je persoonlijke ruimte binnenkomt. Wees alert en bereid om te stoppen met uw voet naar voren te zetten totdat hij voorbij is.

Het naleven van verkeerssignalen in HCMC is verschrikkelijk. Chauffeurs hebben de neiging om “gezond verstand” te gebruiken. Onthoud echter dat voertuigen altijd op elk moment rechtsaf kunnen slaan (ongeacht de lichten). Motoren rijden vaak in de verkeerde richting om een ​​kortere weg te nemen, zelfs tegen de verkeersstroom in. Het oversteken van wegen is daarom misschien een uitdaging voor westerlingen die gewend zijn aan verkeersregels en verkeerslichten.

De verkeerspolitie houdt zich bezig met steekproefsgewijze controles langs de weg en valt motorrijders die door het rode licht rijden of op het trottoir rijden niet lastig. Onlangs heeft de politie voetgangers hard aangepakt, en hoewel dit niet betekent dat ze u lastig vallen, is het mogelijk dat u verantwoordelijk wordt gehouden als u bij een ongeval betrokken bent.

Sommige motorrijders zullen het voetpad gebruiken om het verkeer voor te zijn, dus ga er niet vanuit dat het voetpad een veilige plek is. Let op fietsverkeer dat van achteren aankomt.

Met de metro

Voorgestelde metrokaart van Ho Chi Minh-stad.

Een metrosysteem is in aanbouw. De opening was gepland in 2014, maar werd geplaagd door enorme vertragingen, volgens de meest recente schattingen zou de opening eind 2021 (vanaf februari 2020) zijn.

Kaarten 

U ontvangt een gratis VN-reiskaart van Vietnamese vrouwen die de traditionele ao dai dragenkleed u aan terwijl u Tan Son Nhat Airport verlaat. De meeste hotels bieden een gratis toeristenkaart van District 1, hoewel deze meestal gericht zijn op reclame. Het Sheraton heeft een van de beste hiervan en zal er een verstrekken als u erom vraagt ​​bij de receptie. In District 1 heeft ‘Bookazine’ op Dong Khoi nr. 28 (tussen Ngo Duc Ke en Ho Huan Nghiep) grotere stadsplattegronden als je van plan bent om verder te gaan dan District 1. De door Du Lich & Giao Thong uitgegeven straatindex heeft een straatindex op de terug. Fahasa Books heeft ook een volledig assortiment kaarten. Ze hebben twee grote winkels in District 1: 185 Dong Khoi, iets lager dan Le Thanh Ton, en 40 Nguyen Hue, iets lager dan Mac Thi Buoi. MySherpa Travel heeft ook toeristische kaarten van het centrum van District 1 gepubliceerd waarop alle winkels en bezienswaardigheden zijn aangegeven. Outlets in Saigon zijn onder meer Gaya, Dolce Casa, Annam Fine Foods, T&V Tailor,